Eerste bericht vanuit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Jolijn Tongeren - WaarBenJij.nu Eerste bericht vanuit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Jolijn Tongeren - WaarBenJij.nu

Eerste bericht vanuit Zuid-Afrika

Door: Jolijn van Tongeren

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

25 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Genadedal

Hallo Allemaal,
De eerste 3 weken zitten er bijna op. Vandaar het eerste bericht vanuit Zuid-Afrika.
Ik heb het super naar mijn zin en alles gaat goed hier.
Ik ga beginnen vanaf het begin. Het begin was er bijna niet geweest na het afscheid in Nederland.
We moesten al vroeg op en toen konden eindelijk vertrekken naar Düsseldorf, het afscheid was even lastig, het besef dat je familie en vrienden en vriendje echt een half jaar niet ziet was dan toch echt daar. Na het afscheid hebben we een super vlucht gehad met KLM en zijn we veilig geland in Zuid-Afrika.
Toen we naar de lange reis geland waren in Zuid-Afrika, kwamen we bij de douane. Vanuit Nederland was ons vertelt dat we een visum mee moesten nemen, die hadden we dan ook braaf meegenomen. Maar daar aangekomen, moesten we in een keer bewijs hebben op papier dat we hier een stage kwamen lopen, dit hadden we dan weer niet bij ons, na heel veel lieve glimlachen en met al onze overtuigingskracht hebben we toch een stempel weten te bemachtigen en kan ik mijn blog schrijven vanuit Zuid-Afrika.

Na deze belevenis zijn we met de taxi naar een hotel gegaan en hebben we daar lekker onze nacht doorgebracht. Vervolgens de volgende dag gingen we weer naar het vliegveld om met meerdere studenten te vertrekken naar Genadedal ( onze woonplaats voor 6 maanden) We zijn onderweg nog even gestopt bij Summer-Set West om lakens, dekens, handdoeken, slaapzak etc te kopen. Die hebben we namelijk nog nodig voor het kamp.
De volgende dagen hebben we het dorp rondgelopen en het dorpje 5 km vanaf ons verkent, we hebben lekker gegeten met z’n alle en hebben de lokale mensen ontmoet. Dit hebben we allemaal met onze “mama “ (Lizelle) gedaan, zij heeft ons mee op sleeptouw genomen de eerste week.
Zodra we in het dorp aankwamen, werden we geknuffeld door de kinderen en waren de lokale mensen super blij dat we hier zijn.
Zaterdag moesten we vroeg op, want toen gingen we de auto’s halen die we voor een half jaar gingen krijgen. Na 2 uur wachten hebben we allemaal een auto en konden we in een parade achter elkaar weer terug naar Genadedal. Deze rit van 2 uur over 2 bergpassen was wel even wennen, het links rijden went en het gaat steeds beter. De eerste foutjes zijn gemaakt, maar ja “daar leren we van he”. In plaats van richtingaanwijzer de ruitenwissers aangezet en al een keer rechts gereden. OEPS!

Toen kwam er een hele leuke maar wel zware week voor de boeg. We begonnen met de introductie week. Dit was vooral een week waarin we elkaar beter leren kennen. We hebben een aantal spelletjes gedaan en hebben naar presentaties geluisterd. Verder hebben we aan het eind van de week nog een leuk maar zwaar kamp gehad. We hebben survival gedaan en hebben flinke spierpijn gehad. Hier heb ik toen in Afrika mijn verjaardag gevierd. Dat was wel heel speciaal.
Na deze week begon de eerste week van stage. Hier hebben we vooral alle klassen geobserveerd en hebben we verslag uitgebracht aan de supervisor. Die vond het super wat ons was opgevallen en deze week gaan we dan ook al echt aan de slag met de kinderen.

PS: We hebben al heel veel huisdieren: Paarden, ezels, varkens en honden. Ja dat lees je goed honden in vele aantal, ik kom nog van mijn angst af!
Baie Dankie vor die lees en tot vinnig.
XX Jolijn

• 25 Augustus 2014 - 18:19

Angelique:

Wauw leuke foto's, geeft een goede indruk jolijn.
    Wat ga je voor project doen of ga je verder met het project waar yvonne richelle en Eva zijn gebleven?
    geniet van je leerzame maar vooral ook leuke tijd daar.

Liefs, angelique

• 25 Augustus 2014 - 19:55

Jolijn Van Tongeren:

Hee Angelique,
    Ik ga verder met het project van yvonne richelle en Eva. Maaike en ik gaan hun kinderen overnemen en verder helpen. Super bedankt, jij ook super veel succes met je minor VMBO. We hebben een keer contact!!XX Jolijn

• 25 Augustus 2014 - 21:32

Lucie:

Dag Jolijn,
    Dank je wel voor je uitvoerige verslag, ik ben weer helemaal bijgepraat. Leuk om te lezen dat je al aardig begint te wennen in je nieuwe omgeving. Veel plezier met alle schoolse activiteiten en tot schrijfs, groet ook van Fred

• 02 September 2014 - 22:06

Dorien Van Ravensteijn:

Hallo Jolijn,

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Je zult zien dat de tijd voorbij vliegt. Zo te zien heb je ook een leuke groep?.
    Maak er met z'nallen een mooie tijd van,
    Ook mooie foto's, heel herkenbaar.

Geniet ervan Jolijn en lieve groetjes uit Berghem