Stage "go with the flow" - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Jolijn Tongeren - WaarBenJij.nu Stage "go with the flow" - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Jolijn Tongeren - WaarBenJij.nu

Stage "go with the flow"

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

23 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Genadedal

Het is alweer een hele hele lange tijd geleden dat ik iets geplaatst heb om mijn blog! :S . Sorry hiervoor!
Het leven hier in Afrika gaat go with the flow, en daar doe ik maar al te graag aan mee.
Er zijn al zoveel leuke/leerzame/spannede dingen gebeurd. Dat ik jullie weer een keer op de hoogte wilde stellen. Ik ben nu ongeveer bijna 2,5 maand hier. De tijd gaat zo ontzettend snel en het vliegt gewoon, maar dat doet het meestal als je het leuk hebt.

Stage is leuk, het is wel een beetje hetzelfde de hele dag, maar de leerkrachten zijn zo meegaand en die willen je maar al te graag helpen. Ook als wij de leerkrachten helpen zijn ze super trots en zijn ze super blij dat wij er zijn. Zo had ik pas een lerares geholpen met het overtypen van een 6 werkbladen, zij kon niet typen en hier deed zij dan ook minstens een paar uur over om dat reg te krijg. (Sy kan nie baie vinnig typ nie). Dus vroeg ze aan mij of ik kon helpen ik heb de werkbladen daar in tegen in 20 minuten voor haar gemaakt en ze was zo blij dat ze me drie kussen en een knuffel gaf. In Nederland is dat heel normaal, dat je dit zelf doet en hier kunnen ze dat gewoon niet zo snel, dus ik was helemaal blij dat ik haar kon helpen.
Verder is het op stage natuurlijk allemaal heel anders in Nederland. In Nederland overleg je dingen, hier doe je ze gewoon en als het geregeld moet worden doe je dat terplekke. Terwijl wij eerst drie keer bedenken of dat wel kan. Zoals ik als zei” GO WITH THE FLOW”.
Toen we van de kerk afkwamen maandagochtend na de vakantie, ( ja ze gaan hier een keer in de week naar de kerk dit is super om mee te maken) werden we gevraaagd of we de aankomende week en de afgelopen week les wilde geven aan de kinderen van graad 3, die achterliepen. (Daar gaat m’n project met het lezen, neee grapje hartstikke veel zin en met al onze goed moed gingen we aan de slag). We werden zo ongeveer meteen voor de klas gezet. We moesten de kinderen die achterliepen van graad 3 helpen ze binnen 2 weken op te krikken. Zodat ze de toets (nasionale toets) van aankomende vrijdag beter zouden maken.
Dit ging niet helemaal goed. De kinderen hier zijn zo gewend aan de “harde aanpak” zal ik maar zeggen. Dat ze niet echt naar ons luisterde. We hebben twee dagen geprobeerd les te geven, maar ik voelde me net een politieagent. Dit was daar in tegen een heel mooi reflectie moment. We hebben uiteindelijk toch maar aangegeven dat dit mij niet echt lukte dus, gaan we vanaf volgende week de kinderen individueel lesgeven om zo toch nog resultaat de boeken met de kinderen.
Zo gaat een beetje op stage. Het is een super leuke school, maar ik moet soms wel wennen aan de spontane acties, je moet ook onvoorbereid dingen kunnen doen. De leerkrachten zijn heel meegaand en behulpzaam.
Verder doen we in de weekenden super veel leuks. Ieder weekend gaan we erop uit. Meestal gaan we naar we naar kaapstad, daar doen we allemaal toffe dingen. We zijn zo al een keer bij een super de luxe hotel gaan high tea””. Dit was echt super lekker en we hebben daar ook lekker champagne gedronken. Ieder weekend slapen we in een prima hostel, en gaan we lekker stappen. Ook al hebben we pinquins gespot en walvissen bekeken. We hebben in ieder geval al genoeg dieren gezien.
De volgende keer ga ik uitgebreid vertellen wat we allemaal gedaan hebben, dit keer zal ik niet zo lang op mijn laten wachten.

Sinds deze week is het zeker, over 2maanden komt mijn beste vriendinnetje “pleun” hierna toe en daar heb ik natuurlijk heel veel zin. Dan kan ik alle mooie plekjes laten zien en gaan we gezellig met z’n alle reizen. Tot de volgende keer.
xxx

  • 23 Oktober 2014 - 19:25

    Lucie:

    dag Jolijn ,

    Fijn om te lezen dat je je goed vermaakt daar beneden. Je zult er ongetwijfeld veel van opsteken, ook al is het wel eens lastig om je te handhaven. Ik wens je nog een heel fijne tijd en veel reisplezier met Pleun wanneer die overkomt.

  • 24 Oktober 2014 - 11:49

    Marlies:

    Hallo Jolijn,
    leuk om weer een reisverslag te lezen van je avonturen in Afrika. Geniet van alle uitdagingen die nog komen gaan samen met je reisgenoten.

    Liefs van de van Merwijkjes x


  • 27 Oktober 2014 - 03:19

    Lize:

    Eeey meid

    Leuk om weer eens wat van je te lezen!

    Zo te lezen gaat alles super daar en geniet je volop!

    Ik zou zeggen zet dit voort!!

    Groetjes en tot sprekens Lize

  • 25 December 2014 - 14:29

    Ingrid Van Bergen:

    Hallo Jolijn,

    Fijn voor je dat het goed met je gaat.
    Prachtig reisverslag om een indruk van Zuid- Afrika te krijgen

  • 25 December 2014 - 14:32

    Ingrid:

    Hele fijne feestdagen in Zuid-Afrika. Heerlijk genieten van de cultuur, de mensen en de natuur.

    Groetjes Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolijn

Actief sinds 31 Juli 2014
Verslag gelezen: 1792
Totaal aantal bezoekers 4928

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

TWK Project

Landen bezocht: